RECENSIE: Roel Jansen - Alles verloren

Reputatie 4
Badge +6
  • Wim
  • VeelSpotter
  • 58 reacties
De 2017-editie van de VN Detective & Thrillergids bevat honderden recensies van, hoe kan het ook anders, thrillers en detectives. Negen titels werden beloond met het maximale aantal van vijf sterren. Elke paar dagen post ik hier de recensie van een van deze titels. Vandaag is het Alles verloren van Roel Jansen!

'Het leven is één samenzwering (…). Je ziet het pas als je het doorkrijgt.’ Als één zin Alles verloren tekent, is het deze. De nieuwe Roel Janssen is niet alleen een gedurfde politieke thriller met in het slot financiële malversaties, zoals je van hem kunt verwachten, maar het verhaal getuigt ook van een subliem staaltje complotdenken, geschreven op de brandende actualiteit van de Europese vluchtelingencrisis, de furore van populistisch rechts en de duistere machinaties van een club Realpolitik-eurocraten.

Het verhaal begint ogenschijnlijk simpel met de redding uit zee van de drenkelinge Soumaya. Dat op de gevoelige plaat vastgelegde meisje wordt vervolgens een iconisch symbool dat inzichtelijk maakt hoezeer de Turkse maffia omspringt met vluchtelingen. Met zwemvesten zónder gaspatroon en gesaboteerde Chinese rubberbootjes worden ze naar open zee geleid, een wisse dood tegemoet. Soumaya is voor hen een ongewenste getuige. Dit alles houdt verband met ‘Poseidon’, een geheime denktank die van mening is dat de aanpak van het vluchtelingenvraagstuk de allerbelangrijkste stap is om het nationalistische populisme in Europa een halt toe te roepen.

Een samenzwering pal onder de nietsvermoedende ogen van Frans Timmermans. Zou het? Janssens überspannende, ingenieuze thriller is zo geschreven dat je dit zwarte scenario aannemelijk gaat achten. Janssen vervlecht de drie verhaallijnen – de geredde Soumaya; haar redders Tessa en (de fotograaf) Mortimer; de beraadslagingen van de Poseidon-groep – dermate kundig dat de vertelvaart er niet onder lijdt en de spanning behouden blijft. Zijn tour de force is hoe hij binnen de intrige een schrijnend menselijk verhaal verbindt aan een financiële achtergrond, zónder haperingen. Dat getuigt van groot vakmanschap. Voorts mag Janssens weleens geroemd worden om zijn humor, waarvan de schildering van het optreden van oud-eurocommissaris Frits Bolkestein in Alles verloren getuigt. Hij heet hier anders, maar is door zijn perfecte politieke intuïtie feilloos door Janssen getroffen.'